De inspectie van het Onderwijs geeft het predicaat Excellente School aan scholen die in de basis in orde zijn en daarnaast uitblinken door een inspirerend, innovatief of motiverend onderwijsaanbod. De bedoeling hiervan is om scholen te stimuleren om voortdurend te streven naar verbetering. Scholen die meedingen, kiezen een profiel. Iets wat goed onderbouwd is en waar ze trots op zijn, wat zichtbaar is en bovenal: waar kinderen beter van worden.
Sinds de start van deze blijk van waardering in 2012, doet het Mozaïek hier aan mee. Elk jaar met succes. Er zijn nu 3 scholen in Arnhem die zich excellent mogen noemen: alle drie de scholen zijn locaties van het Mozaïek. Dit jaar zijn er 14 basisscholen bij gekomen. In heel Nederland zijn er nu in totaal 50 excellente basisscholen.
Wat zegt de Jury
“De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school vanuit een heldere en duidelijke visie vorm geeft aan haar onderwijs, waarbij ze haar eigen methoden ontwikkelt, die gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis en zijn toegesneden op de leerlingpopulatie van de school. het Mozaïek kan hierin als voorbeeld dienen voor andere scholen”.
“Zichtbaar en merkbaar is de lerende cultuur in de school. Het vakmanschap van de leerkracht krijgt veel aandacht. Leerkrachten, leerlingen en ouders ervaren de lerende cultuur als zeer waardevol. De jury heeft alle vertrouwen in het duurzame karakter van het profiel en ziet een school die in staat is haar rijke curriculum verder te ontwikkelen en uit te dragen naar andere scholen”.
De jury waardeert kennisdeling met externen.
Wat zeggen de kinderen
Dat kennis en het overdragen van kennis het fundament van deze school is, illustreren de leerlingen op treffende wijze. Op de vraag welk cijfer ze de school zouden geven, zegt de eerste leerling: “een 10!” Er volgen nog meer 10-en en zelfs een 1000. De leerlingen die 9,9 of 9,8 aangeven, verduidelijken dit met “Ik zou nog wel meer willen leren”. De leerlingen kunnen goed uitleggen dat ze, door te werken met thema’s, de lesstof beter onthouden en hoe ze de geleerde woorden ook bij andere vakken gebruiken.
Kansengelijkheid
De belangrijkste maatschappelijke opdracht die het Mozaïek zichzelf stelt is: kinderen met gelijke aanleg ook daadwerkelijk gelijke kansen bieden op een goede schoolloopbaan. Een goede start op de basisschool is daarbij essentieel als stevige voorbereiding op een passende vervolgschool en tenslotte op een vakopleiding die past bij de jongere zelf. Mooi werk, sociale vaardigheden, een lerende houding en heel veel kennis van de wereld vormen dan een goede basis voor een zelfstandig, zinvol en sociaal leven. En niet ietsjes minder omdat het kind toevallig geboren is onder minder gunstige omstandigheden.
Wereldverbeteraars: kennis en kansen
Het profiel van 2022 – 2026 is gericht op kennis van de wereld. De wereldverbeteraars, een expertisegroep binnen de school, ontwikkelt een eigen kenniscurriculum. Hoe meer een kind weet -feiten kent en inzichten heeft- en de wereld om zich heen begrijpt, hoe beter het zelf leert nadenken, keuzes maken en reflecteren.
Hoe meer kennis, hoe meer woordenschat, hoe beter teksten gelezen kunnen worden, waar ze dan weer kennis uit opdoen. En ook niet onbelangrijk: hoe groter het leesplezier. Er ontstaat een opwaartse spiraal.
De leerlingen worden nieuwsgierig doordat er gewerkt wordt vanuit thema’s. Ze gaan steeds meer vragen stellen en als er voldoende kennis is, groeit hun vaardigheid en kunnen ze die ook toepassen door juist wat ze geleerd hebben. Zo groeit hun persoonlijke culturele bagage, hun zelfvertrouwen en kunnen ze kansen werkelijk gaan benutten.
Extra
Voor eerlijke kansen is elke leerkracht bereid om net iets harder te lopen. Wat hebben de leerlingen nodig om het beste uit zichzelf te halen? Gedacht kan worden aan extra les, verlengde schooldag (drama, ict, science, kunst), een bemoedigend woord, een ander soort uitleg, maar wat vooral zo belangrijk is, is dat kinderen gewoon zo goed mogelijk les krijgen en dat de leerkrachten het vertrouwen hebben dat alle kinderen kunnen leren! De juffen en meesters kijken dan ook kritisch naar zichzelf op film of bij elkaar in de klas, geven elkaar feedback, zoeken naar manieren van lesgeven die ook echt werken, volgens de wetenschap én de dagelijkse praktijk. Hiervoor wordt onder meer samengewerkt met wetenschappers van de Radboud Universiteit en met andere scholen. Leren van en met elkaar. Dat geldt voor kinderen, maar ook voor het team op school. Ouders zetten zich enorm in voor hun kinderen. Zij zijn van onschatbare waarde voor hen en daarom komen ze heel regelmatig op school naar ouderbijeenkomsten om zelf kennis op te doen en ervaringen te delen. Dit vraagt extra openheid en inzet, maar geeft enorm veel voldoening.
Excellente kinderen: nee!
Alle kinderen zijn welkom op het Mozaïek. Daarvoor hoef je niet excellent te zijn. Dat is een misverstand. Elk kind is al goed zoals het is. Leren kunnen we allemaal en in de klaslokalen zeggen kinderen het zelf al: van proberen kun je leren. Durf te leren, durf fouten te maken, durf door te zetten als het begin even moeilijk is. Kinderen helpen elkaar graag, samen kom je verder dan alleen.
Klaar
Het werk is niet voltooid. Het is een continu verbeterproces waarbij de teamleden, ouders en kinderen elkaar ‘bij de les’ moeten houden. Aan een kind zie je of de les iets opgebracht heeft, of het goed gaat met het kind, of het groeit. Of een ouder trekt aan de bel. Gelukkig! Ook deze excellente school is nog aan het leren. Er zijn altijd zaken die beter kunnen. En dat was precies de bedoeling van het predicaat.
Mooi hoor, proficiat!