Verkeers(on)veiligheid is een onderwerp dat de gemoederen in veel wijkdelen van de wijk Malburgen, Immerloo en Het Duifje bezighoudt, wijkdeel West is hierop geen uitzondering. Met straten als de Gelderserooslaan en Dovenetellaan die al vele jaren voor verkeer gerelateerde klachten zorgen heeft de gemeente samen met bewoners in een verkeerswerkgroep gekeken naar oplossingen. Niet alleen voor de twee hierboven genoemde straten, maar voor bijna 300 verkeerspunten die na een groot online verkeersonderzoek onder bewoners in december 2020 in wijkdeel West naar voren zijn gekomen.
Waarom deze aanpak?
Dat gemeente samen met wijkbewoners kijkt naar verkeerssituaties en verkeersveiligheid is niets nieuws, maar dat dit op zo’n grote en vooral participatieve schaal wordt aangepakt wel. Waarom ervoor deze unieke aanpak is gekozen moeten we terug naar 2018. Na een zoveelste ongeluk met gewonden op de kruising Gelderse Rooslaan – Wilgenlaan – Dovenetellaan in zomer 2018 werd er door omwonenden met ondersteuning van de SP ingezet middels een petitie om de kruising veiliger te maken. Een gesprek met wethouder verkeer volgde, evenals diverse verkeersschouwen vanuit Wijkplatform West, Stadsblokken & Meinerswijk. Er werd gekeken met omwonenden naar oplossingen, maar die bleven uit.
Na raadsvragen besloot de gemeenteraad in 2020 dat er een wijkdeel-breed online verkeersonderzoek moest worden gehouden en dat de resultaten hiervan samen moesten worden uitgewerkt met bewoners. Alle huishoudens in wijkdeel West kregen vervolgens een uitnodiging om hier aan mee te doen. Alles dat met verkeer en verkeersveiligheid te maken heeft kon online worden aangegeven. Bedoeling was om in 2021 tot een wijkbrede evaluatie hiervan te komen en deze met bewoners te bespreken, maar corona gooide roet in het eten.
Resultaat 278 meldingen uit 36 straten – van hard rijden tot een te nauwe bocht
Bewoners uit West reageerden massaal en in totaal kwamen er 278 meldingen binnen met betrekking tot 36 straten. Die varieerden flink: Van hardrijden en onduidelijke of gevaarlijke verkeerssituaties tot aan een te nauwe bocht of parkeren waar het niet kan. Tijdens een bijeenkomst afgelopen 7 maart jongstleden konden alle bewoners die mee hadden gedaan aan het verkeersonderzoek in 2020 tijdens een bijeenkomst in MFC de Spil een uitgebreide toelichting krijgen over al deze meldingen. Uit de ruim 20 bewoners die afkwamen op de bijeenkomst namen uiteindelijk 10 bewoners deel in een verkeerswerkgroep, om samen met afgevaardigden vanuit de gemeente – afdeling verkeer en Team Leefomgeving Malburgen te kijken naar oplossingen.
Alle 278 meldingen werden bekeken maar aan 10 straten werd prioriteit gegeven
De verkeerswerkgroep bekeek alle 278 meldingen samen met afgevaardigden vanuit de afdeling verkeer. Hierop werd er gezamenlijk gekeken naar de oplossingen. Aan de tien straten waar de meeste meldingen over binnenkwamen werd prioriteit gegeven en deze zijn tijdens de drie bijeenkomsten van de werkgroep afgelopen jaar besproken en is er gezamenlijk naar oplossingen gekeken. Deze oplossingen varieerden van het informeren van bewoners in de straat middels social media tot aan intensieve aanpassingen aan de huidige verkeerssituatie.
De tien straten
Hieronder staan de tien straten waarvoor de meldingen en mogelijk oplossingen zijn uitgewerkt. Per straat is een analyse gemaakt op basis van de meldingen en de lokale kennis van de bewoners over de verkeersituaties.
- Blauwgraspad
- Brunelsingel
- Dovenetellaan
- Fonteinkruidstraat
- Gelderse Rooslaan
- Kamperfoeliestraat
- Lupinestraat
- Meldestraat
- Violierlaan
- Zevenbladstraat
Presentatie
Op 11 oktober 2022 werden alle bewoners in wijkdeel West door de gemeente benaderd om de resultaten en de voorgestelde oplossingen vanuit de verkeerswerkgroep te bekijken en te beoordelen. Zo’n 15 wijkbewoners maakten van deze gelegenheid gebruik.
Voortgang
De voorgestelde oplossingen en kosten van de verkeerspunten worden in de gemeenteraad besproken en vastgesteld. De verwachting is dat de gemeenteraad eind 2022 een besluit neemt.
Verkeerspunten, analyses en voorgestelde oplossingen
Door op onderstaande afbeelding te klikken zijn alle 36 besproken verkeerspunten, analyses en voorgestelde oplossingen door de verkeerswerkgroep op alfabetische volgorde in te zien. I.v.m. de bestandsgrootte staat het overzicht op een andere website van de wijkmedia.
Mooi hoor! Goed dat er echt iets gedaan gaat worden aan de gelderse rooslaan want er wordt veel te hard gereden