Sinds enkele weken zijn er bij het begin van de fietspaden die naar de Bandijk en fietspad Grote Griet leiden, extra onderborden geplaatst om bestuurders van brommers en scooters erop te wijzen dat het verboden is om op de Bandijk te rijden. Deze extra borden zijn onder de blauwe borden met het woord “fietspad” geplaatst. Deze blauwe borden geven al aan dat het fietspad alleen bedoeld is voor fietsers. De plaatsing van de borden met “NIET BROMMEN” is een verdere stap om brommers en scooters van de dijk te weren.
Derde extra fysieke maatregel om brommers en scooters te weren op de Bandijk
De plaatsing van de borden met “NIET BROMMEN” is de derde fysieke maatregel die de afgelopen jaren door de gemeente is genomen om overlast op zowel de Bandijk als het fietspad Grote Griet tegen te gaan. In 2020 heeft de gemeente al extra maatregelen genomen om duidelijk te maken dat het fietspad alleen voor fietsers is. Zo werden er tijdelijke opvallende grote gele onderborden geplaatst en werden alternatieve richtingen aangegeven op de straat met scooter symbolen en richtingspijlen. Ook werd er intensiever gecontroleerd en heeft de politie een aantal scooter-bezorgdiensten benaderd die veel gebruik maakten van de dijk. Volgens veel bewoners heeft dit enkele maanden geholpen.
Veel scooterrijders begrijpen het “fietspad” bord niet
Volgens bewoners en politie zijn veel scooter- en brommerrijders niet op de hoogte van het “fietspad” bord. Zo hebben politie en handhavers van de gemeente Arnhem regelmatig scooterrijders aangehouden die aangaven niet op de hoogte te zijn van het verschil tussen een verplicht fietspad (aangeduid met een rond bord) en een onverplicht fietspad (aangeduid met een rechthoekig bord). Het onverplichte fietspad mag alleen door fietsers gebruikt worden. Brom-, scooter- en snorfietsen met een benzinemotor mogen geen gebruik maken van dit fietspad. Met het extra “NIET BROMMEN” bord zou het nu voldoende duidelijk moeten zijn.
Al lange tijd overlast
De wijkmedia bericht op verzoek van wijkbewoners sinds 2018 regelmatig over de overlast van scooters en brommers op de Bandijk. Tijdens de coronaperiode nam het aantal klachten over deze overlast flink toe doordat veel meer bewoners de Bandijk gebruikten om tijdens de beperkende maatregelen te wandelen en doordat meer bewoners die aan de dijk wonen thuiswerkten.
Fijn dat jullie hier weer aandacht aan besteden. Alle eerdere maatregelen hebben wel geholpen het is nu echt wel minder als paar jaar geleden
Tijdens voorjaar en zomer zie je vooral veel scooters door de Bakenhof rijden dat is dus een natuurgebied! Daar zou je veel strenger op moeten controleren! Jullie schrijven dat er ook onderborden hangen bij fietspad grote griet maar dit klopt niet.
Alle beetjes helpen gelukkig inderdaad en fijn dat deze borden (na lang zeuren) er toch zijn gekomen. Helaas zijn er een aantal droeftoeters die bijna dagelijks met hun scooter over de dijk heen en weer (woon/werk verkeer) rijden. Er is zelfs een crossmotor die ongeveer 3 dagen per week (meerdere keren per dag) met zo’n enorme snelheid over de dijk heen scheurt dat je niet eens de kans krijgt om zijn kenteken te lezen.
Electrische aangedreven brommers/ scooters met een constructie snelheid mogen wel gebruik maken van dit z.g recreatie fietspad .
Aanvulling bovenstaand : constructie snelheid van 25km p.u . ( Snorscooter s/ brommers ) electrisch aangedreven.