Studenten uit 15 verschillende landen presenteerden afgelopen zaterdagmiddag 13 mei in MFC de Malburcht inspirerende voorstellen voor sociale ondernemingen. De ondernemingen hebben als doel bij te dragen aan het verbeteren van de leefomgeving in Malburgen. Een woonkamer volop cursussen die jongeren aanspreken. Een bedrijf dat het verbouwen van voedsel op school samen met je ouders en daarvan lekker koken stimuleert. Een sociaal databedrijf dat in kaart brengt wat de bewoners echt willen. Dit waren ideeën van de studenten aan het einde van de intensieve werkweek. Studenten verkenden daarvoor de wijk, spraken met ondernemers en bewoners en werkten hun ideeën uit in een bedrijfsplan.
Foodscape Classroom
“De Foodscape Classroom” presenteerde een plan om overgewicht en het verspillen van voedsel te verminderen door een combinatie van schooltuinen, workshops, kooklessen en uitstapjes. “Into farms” stelt voor om een sterke verbinding te maken tussen voedseltelers in de omgeving en de bewoners door het organiseren van evenementen waarbij bewoners bij de teler komen. Het is niet alleen een bezoek, maar iedereen gaat ook aan de slag met appels plukken en taart maken, pompoen oogsten en tot soep verwerken, aarbeien smoothies maken en eieren rapen.
Cama Entertainment
“Cama Entertainment” stelt voor om de openbare ruimte, die veel te weinig gebruikt wordt, intensief te gebruiken als ontmoeting voor alle bewoners van Malburgen. Van jong tot oud, voor alle culturen. Door samen met de organisaties in de buurt een serie evenementen te organiseren waar mensen samen kunnen sporten, met thema avonden, open dagen en wedstrijden.
I Malburgen
“I’malburgen” wil de verborgen schatten van de buurt boven brengen door activiteiten te organiseren waarvoor mensen zich individueel aanmelden en dan vervolgens in een gemengd team aan de slag gaan: multicultureel voetballen, koken van jong met oud, teambuilding voor lokale organisaties. Zo kunnen mensen meer in contact komen met hun buren en buurt.
Rootconnections
“Rootconnections” wil iedereen de mogelijkheid geven om zijn of haar stem te laten horen. Zodat de inzet van buurorganisaties niet alleen gericht is op degene die het hoogste woord voert of die goed vertegenwoordigt is in de wijkplatforms. Ze leiden mensen op die met iedereen het gesprek aangaan en hun wensen bekend maken aan de lokale partners die er iets aan willen doen. Eenzaamheid verminderen, helpen met boodschappen, maar wie weet welke vragen nog boven tafel komen.
Winnaar – “Woonkamer”
Het team van de “Woonkamer” kreeg een prijs voor haar idee. Zij streeft ernaar dat er in een leegkomend gebouw een plek voor jongeren van 12 tot 18 jaar komt. Waar ze aan de ene kant lekker kunnen loungen, maar dan tegelijk slimmer worden in dingen die hen echt aanspreken: dj-cursussen, apps in elkaar sleutelen, graffiti maken. En als je daar echt mee aan de slag gaat, kun je er een expert in worden.
Een jury, die bestond uit vertegenwoordigers van het team Leefomgeving, Volkshuisvesting en enkele sociale ondernemers, kende een prijs toe aan het idee dat het meest praktisch was en dat het meeste effect zou hebben. Anton Klop van het project Gelderland Valoriseert reikte de prijs uit.
De groep studenten en staf hebben veel geleerd van de intensieve week. Het idee is dat de internationale studenten in hun eigen omgeving met de geleerde technieken ondernemende ideeën gaan bedenken en uitvoeren om problemen in hun regio aan te pakken.
Informatie over het onderwijsproject sociaal ondernemen is te vinden op www.localchange.eu. Wilt u meer weten over sociaal ondernemen in Nederland kijk dan op www.social-enterprise.nl.