Het is nu precies een week geleden dat de gemeente Arnhem extra maatregelen heeft genomen om scooters en brommers die gebruik wil maken van de fietspaden Grote Griet en Bandijk te waarschuwen. Beide fietspaden zijn namelijk verboden voor al het gemotoriseerd verkeer, en al het overige verkeer zoals snelle elektrische fietsen (speed pedelecs) met ondersteuning boven de 25km per uur. De wijkmedia besteedde eerder ruim aandacht aan de overlast en deed navraag bij enkele aanwonenden en gebruikers van de Bandijk of deze extra maatregelen ook nut hebben.
Extra duidelijke bebording, meer controles en alternatieve routing
Maatregelen bestaan naast extra controles door politie uit het duidelijk maken dat zowel fietspaden Grote Griet als Bandijk beide verboden zijn voor gemotoriseerd verkeer. Zo is elke toegang tot beide fietspaden nu voorzien van extra duidelijke gele bebording onder het reguliere bord met het woord fietspad erop – alle fietspaden met dit blauwe bord zijn verboden voor gemotoriseerd verkeer. Voor veel gemotoriseerde gebruikers is dit lang niet altijd duidelijk.
Daarnaast is er door de gemeente Arnhem alternatieve routing aangebracht op het wegdek. Door witte scootersymbooltjes en richting aanduiding pijltjes worden scooter- en brommerrijders via de snelst mogelijke manier om beide fietspaden heengeleid. Voor een artikel met afbeeldingen van de alternatieve routes voor de fietspaden Bandijk en Grote Griet, klik hier.
“Scooters keren om”
Helpen de maatregelen? Het is te vroeg om te roepen of de maatregelen een groot succes zijn maar dat in ieder geval sommige scooterrijders nu bewust geen gebruik meer van de Bandijk maakt is een feit. Daar kwamen we achter toen we navraag deden bij twee aanwonenden van de Bandijk in Oost en een bewoonster die dagelijks met haar hondje over de Bandijk in West loopt. Allen geven aan dat het aantal scooters is afgenomen. Sommige scooterrijders keren zelfs om nadat ze het bord aan het begin van de Bandijk hebben gezien aldus de hondenloopster.
Boete van €95,- Euro
Wie wordt aangehouden rijdend op een scooter of brommer die niet elektrisch is of harder kan dan 25km per uur riskeert een boete van €95,- Euro (plus administratiekosten.) Politie voert in verband met de extra maatregelen meer controles uit.
In de ochtend en avond tijdens de spits rijden er nog heel veel scooters hoor.
Ik weet niet wie jullie gesproken hebben als aanwonenden maar ik merk als aanwonende geen verschil .Ik heb ook nog geen agent zien schrijven hoor!
De wnige scooter rijders die ik om heb zien keren, zijn degenen die gewaarschuwd werden omdat de politie stond te controleren
Heb meer last van de wielrenners, levensgevaarlijk.
Als wijkbewoner en wielrenner wil ik wel even een opmerking maken. Sinds het begin van de coronacrisis is het verkeer op de dijk vooral tijdens het weekend enorm toegenomen. Wandelaars met en zonder hond, hardlopers, skaters en wielrenners. En allemaal vinden ze dat er vooral rekening moet worden gehouden met hun gebruik van de dijk . We moeten gewoon met z’n allen meer rekening houden met elkaar.
Dus geen lopslopende honden, zwalkende skaters of veel te hard rijdende wielrenners in groepen als het al druk is.
En scooters mogen volgens de wet niet op de dijk. Dus handhaven en beboeten en niet pamperen met extra waarschuwingen in de vorm van bordjes. Zonde van het geld.
Fractie Arnhemse Ouderen Partij in de gemeenteraad heeft voorgesteld om flitsapparatuur te plaatsen. Als we voor auto’s een flitsapparaat hebben voor door rood rijden of te hard, moet het mogelijk zijn om wetsovertreders te fotograferen en die krijgen dan een bon gezellig thuis.
Komende weken komt het voorstel in stemming.
Komen er camera’s?
De gele borden zijn nog niet een paar dagen weg of de scooters rijden weer in grote aantallen over de dijk. Kunnen ze weer terugkomen?