Fietsstraten zijn er al in diverse wijken van Arnhem, maar nog niet in de wijk Malburgen, Immerloo en Het Duifje. De eerste fietsstraat in de wijk wordt als alles volgens plan gaat volgend jaar gerealiseerd in de Dotterlaan. Met de komst zullen er ook een aantal andere verkeersveranderingen en maatregelen plaatsvinden in dit deel van wijkdeel Malburgen Oost-Zuid met betrekking tot routing en eenrichtingsverkeer. De grootste veranderingen: de afslag richting Olympus/Decatlon over het laatste stuk van de Dotterlaan wordt afgesloten voor autoverkeer en aansluitend krijgt de fiets voorrang bij oversteek van de Zeegsingel. Het doel: om het deel van de snelfietsroute Rijn-Waalpad tussen Nijmegen-Arnhem in de wijk sterk te verbeteren.
Wat is een fietsstraat
Een fietsstraat is geen fietspad. Een fietsstraat is een straat die is ingericht als onderdeel van een fietsroute. De kleur van het wegdek is in het midden vaak een brede baan rood of groen. De straten zijn vaak breder en overzichtelijker met betrekking tot geparkeerde auto’s, meer ruimte voor in- en uitstappen zodat fietsers minder kans lopen om geraakt worden door een opengaand portier. Door verplichte rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer zijn veel fietsstraten eenrichtingverkeer, of de hierop uitkomende straten.
“Fietsstraat – Auto te gast”
Op een fietsstraat mag je wel met de auto, alleen ben je er te gast, en moet je ruimte geven aan de (elektrische)fiets dit kan ook kenbaar worden gemaakt met een specifiek bord “Fietsstraat – Auto te gast.” In Nederland heeft dit bord geen juridische status.
Asfalt
Voor de Dotterlaan betekent het ook dat in ieder geval de dan rood gekleurde rijstrook in het midden geasfalteerd zal gaan worden.
Verkeersveranderingen bloemenbuurt
Voor de bloemenbuurt in Oost-Zuid zal het betekenen dat de circulatie en het eenrichtingsverkeer zal worden veranderd. Het stuk weg tussen de Van Berkumstraat en Zeegsingel wordt afgesloten voor autoverkeer. De Dotterlaan zelf blijft tweerichtingsverkeer, met dus een verplichte afslag naar de Van Berkumstraat.
Grote veranderingen kruising Dotterlaan-Zeegsingel
De aanpassing kruising Dotterlaan-Zeegsingel zijn de grootste. Zo krijgen fietsers voorrang bij oversteek met de Zeegsingel, wordt het deel Dotterlaan-Olympus afgesloten voor autoverkeer evenals het stukje Dotterlaan tussen Zeegsingel en Van Berkumstraat wordt afgesloten voor autoverkeer. Voor veel fietsers is vooral de oversteek met de Zeegsingel, als de voorrangsituatie wordt veranderd en dit goed wordt geïmplementeerd een grote verbetering. Het fietspad dat achter de Decatlon onderdeel is van de snelfietsroute Rijn-Waalpad tussen Arnhem en Nijmegen krijgt met deze aanpassingen een betere aansluiting met het laatste stuk naar het centrum.
Herinrichting Zeegsingel
De Zeegsingel zal ook worden aangepakt en een herinrichting krijgen. De grotendeels klinkerstraat is nu op veel plekken verzakt dat zorgt voor kuilen en plasvorming na regenval. Wijkbeheergroep Oost-Zuid heeft de afgelopen jaren de slechte staat van de Zeegsingel al meerdere malen bij de gemeente aangegeven tijdens verkeerschouwen en overleggen.
Dank voor het delen! Mooi als die gevaarlijke rotkruising eruit gaat maar jullie weten zeker dat dit doorgaat en niet alleen plannen zijn? Ik volg het gemeente nieuws en heb hier helemaal nog niets over zien staan mvrg, Frank Mulder
Beste Frank,
De kruising met de Zeegsingel gaat er niet uit, de verkeerssituatie wordt veranderd en fietsers krijgen voorrang. Dit zijn niet alleen plannen, het is gepresenteerd als uit te voeren tijdens het Wijkplatform overleg op 26 september j.l. door afgevaardigden vanuit de gemeente.
– redactie –
Dit zal toenaname van (auto) verkeer in de van Berkumstraat en de Zeegsingel met zich meebrengen. Er wordt hier ondanks de maximale 30 km al erg hard en ook vaak tegen de verplichte rijrichtingen gereden. I.v.m de veiligheid zouden meer snelheidsbeperkende maatregelen in de Van Berkumstraat m.i. noodzakelijk zijn. Tevens ondervinden wij al veel omgevings geluidsoverlast en met name van het verkeer op de Nijmeegseweg en de Zeegsingel, welke in de Van Berkumstraat tegen de achtergevels, waar de meeste mensen slapen, ketst. Ook op de Zeegsingel waarschijnlijk toename verkeer en geluid. (stil)asfalt zou dan ook erg welkom zijn. Aangezien er hier ook enorme parkeerdruk heerst, hoop ik dat dit plan niet ten koste van parkeerplaatsen gaat.
Las het nu pas in de papieren Malburger. Mooie verbeteringen voor de kruisingen Zeegsingel-Dotterlaan en Zeegsingel-Nijmeegseweg. Daar loopt het nu regelmatig vast met een chaos en gevaarlijke situaties voor fietsers tot gevolg. Maar gaat het afsluiten van de Dotterlaan tussen de Zeegsingel en de Van Berkumstraat niet juist tot meer verkeer op de Dotterlaan zorgen? Zeker als de andere verkeersstromen in dit deel van de wijk ongewijzigd blijven. Vanuit de Nijmeegseweg moet je dan dus via de Akeleistraat door de Dotterstraat om in de rest van de wijk te komen. En van de zijde van de Grote Koppel (waar je bij de rotonde niet direct de Van Berkumstraat in kan) moet je dus eerst richting de Veldbloemenlaan om óf daar te keren en terug naar de Van Berkumstraat te gaan óf daar de Veldbloemenlaan inrijden en via de Dotterstraat te gaan.