Tijdens voetbalwedstrijden van Vitesse of bij grote evenementen in het Gelredome staan in de Plantage Buurt in West en buurten van wijkdeel Oost-Zuid de straten vol met geparkeerde auto’s. Vaak fout geparkeerd op groenstroken of voor uitritten. Een hardnekkig probleem dat al jaren speelt ondanks de inzet van ingehuurde verkeersbegeleiding bij de ingangen van de wijk. De roep om meer handhaving & controle na talloze meldingen bij gemeente, politie en de wijkoverleggen heben niet geleid tot verbetering. Wettelijk is het ook lastig om te handhaven, omdat iedereen – behalve in een buurt of wijk met een parkeersector – ook mag parkeren op openbare parkeerplaatsen.
Parkeervergunningen (gereguleerd parkeren)
In een aantal wijken en buurten in en rondom het centrum van Arnhem is al een parkeervergunningensysteem. De bedoeling van de gemeente Arnhem is om de invoering van parkeervergunningen, onder de noemer ‘gereguleerd parkeren’, sterk uit te breiden. Dit gebeurt mede om de parkeeroverlast aan te pakken, zoals in onze wijk. Dit staat beschreven in het door de gemeenteraad aangenomen Duurzaam Mobiliteitsplan 2024-2040 van de gemeente Arnhem, dat je hier kunt vinden: https://www.arnhem.nl/alle-onderwerpen/verkeer/nieuwe-aanpak-voor-verkeer-en-vervoer/
Versnelde invoering in onze wijk
Een versnelde invoering van een parkeervergunningsysteem in de wijk Malburgen, Immerloo en Het Duifje zal volgens de gemeente kunnen bijdragen aan het sterk verminderen van de parkeeroverlast in met name die buurten en wijken die er nu veel last van hebben.
Wat vindt u van de invoering?
De wijkorganisaties willen graag weten wat u van het plan voor parkeervergunningen vindt en eventueel van een versnelde invoering hiervan in delen van onze wijk? Wij bespreken het resultaat van deze De Vraag met TLO (de gemeente) tijdens de wijkoverleggen en nemen het mee in de online wijkmedia en in de wijkkrant.













Deze maatregel heeft maar een doel voor de gemeente Arnhem dat is het binnenhalen van meer geld. Weer een maatregel dat vooral die burgers treffen die het al niet zo breed hebben weer meer geld gaat kosten.
Ik mis de optie “ik heb geen eigen auto” in de peiling. Kan die worden toegevoegd?
Beste Sjerk,
Helaas biedt de enquete module niet de mogelijkheid om vragen later nog toe te voegen zonder eerder input kwijt te raken.
– Redactie –
Ik vind het een heel goed idee! De enige manier om verlost te worden van de overlast.
Slecht plan. De voorstanders met een eigen oprit of garage zal het grotendeels worst wezen maar mensen die 2 auto’s hebben omdat ze beide afhankelijk zijn van een auto voor hun werk en zo als Gerrie hierboven zegt het niet zo breed hebben worden weer genaaid! En ook parkeervergunningen moet je handhaven en zoals we weten is de gemeente wel van de regeltjes maar niet van het handhaven
Zal het wel druk worden bij de parkeerplaats van Drieslag of wordt daar dan ook vergunning ingevoerd? Hier kan toch niet elke politieke partij voor zijn kan dit nog gestopt worden?
Als je nu kijkt hoeveel mensen er parkeren bij de brug in zuid om dan te voet of met de vouwfiets uit de achterbak de stad in te gaan snap ik het wel van de gemeente. Allemaal gemiste parkeerinkomsten. De gemeente geeft niets om parkeeroverlast waar dan ook maar wel om gemiste inkomsten. Wees gewoon eerlijk je wil meer geld innen als gemeente voor allerlei linkse plannetjes
Beste iedereen:
Het Duurzaam Mobiliteitsplan 2024-2040 waar de uitbreiding van gereguleerd parkeren een onderdeel van is, is een politieke keuze, niet die van ‘de gemeente.’ Mocht je het hiermee dus niet eens zijn dan kun je dit naast kenbaar te maken in onze enquete De Vraag ook laten blijken door de politiek hierover aan te spreken (mail social media etc).
– Redactie –
Van de website van de gemeente: “De gemeenteraad heeft het Duurzaam Mobiliteitsplan 2024-2040 goedgekeurd. Het plan is daarmee definitief. Hierin staat hoe we het verkeer en vervoer in Arnhem de komende jaren willen verbeteren.”
Parkeervergunningen invoeren in een groter deel van Arnhem is onderdeel van dit plan. Dit is dus wel degelijk van ‘de gemeente’. De gemeenteraad van Arnhem neemt in een gemeente namelijk besluiten. Daarin zitten mensen van de politieke partijen. Elk besluit van ‘de gemeente’ is dus ook een politieke keuze.
Dat zijn de mensen die wij als inwoners van Arnhem kiezen om besluiten voor ons te nemen. Op woensdag 18 maart kiezen wij weer de mensen de de komende jaren weer voor ons deze politieke keuzes gaan maken.
Het zou fijn zijn als de redactie inwoners van Malburgen juist informeert over ‘de gemeente’.
De overlast is niet alleen naar aanleiding van evenementen. Ik zie bewoners die nog te beroerd zijn om 50 meter te lopen en dus de auto maar gewoon op de stoep parkeren. Diverse meldingen gemaakt, maar handhaven gebeurt niet Dus dat zal straks met vergunning ook niet gebeuren. Daarnaast wordt gesproken over meer auto’s.. Denk ook aan kinderen die noodgedwongen (woningprobleem) langer thuis moeten wonen en met auto naar het werk moeten. Wie bepaalt wat een eerste of tweede auto is?
Wat een onzin. In Malburgen Oost heb ik al die jaren dat ik er woon nog nooit problemen gehad met parkeren. Dit riekt naar een extra verdienmodel voor de gemeente.
Dit is gewoon geld uit de zak kloppen. De verkeerbegeleiders staan er elke x heel leuk bij maar laten echt iedereen door. De enige manier om een plek te bemachtigen is om je kliko bakken op de parkeerplaats te zetten.