Veel wijkbewoners zijn nog niet op de hoogte, maar vanaf juli dit jaar is het niet langer mogelijk om via de afrit Eldenseweg (N225) via De Praets, Eldensedijk en een stukje van de busbaan Malburgen-West binnen te rijden. Deze afrit op de Eldenseweg richting De Praets en Malburgen-West wordt definitief afgesloten. In plaats daarvan komt er een nieuwe kruising met verkeerslichten op de N225.
De afsluiting en aanpassingen hangen samen met de woningbouw ontwikkelingen op de Stadsblokken en in Meinerswijk. Via de nieuwe kruising is het alleen nog mogelijk om naar of van De Praets, de Stadsblokken en Meinerswijk te rijden. Tegelijkertijd wordt de maximumsnelheid op de Eldenseweg verlaagd naar 50 kilometer per uur.

Omrijden voor Malburgers
Wie via de Nelson Mandelabrug Malburgen in wil rijden, moet vanaf 23 juli omrijden. De route gaat dan via de Eldenseweg, vervolgens linksaf de Batavierenweg op, langs het Gelredome en dan linksaf de Nijmeegseweg op om de wijk te bereiken. Tijdens de werkzaamheden komt er voor bewoners van De Praets, Meinerswijk en de woonboten er een tijdelijke route via de Gelderse Rooslaan.
Populaire sluiproute afgesloten
De afrit via De Praets naar het einde van de Gelderse Rooslaan is een populaire toegangsweg, niet alleen voor wijkbewoners. Ook veel andere weggebruikers gebruiken deze route – bijvoorbeeld tijdens evenementen in het Gelredome of wanneer het druk is op de Batavierenweg om een andere reden – als sluiproute.
Door de afsluiting wordt er meer verkeer verwacht aan het begin op de Gelderse Rooslaan en begin Meldestraat, – zijde van de Nijmeegseweg. Het achterste deel van de Gelderse Rooslaan zal rustiger gaan worden, omdat dit deel niet meer bereikbaar is vanaf de afslag Eldenseweg.
Einde aan gevaarlijke verkeerssituatie
Met de aanleg van de nieuwe kruising verdwijnt een van de gevaarlijkste verkeerspunten van Malburgen-West: de splitsing van de Eldensedijk op de busbaan langs de Eldenseweg. Afgelopen voorjaar kwam hier nog een man om het leven bij een aanrijding met een stadsbus.
Veiligere fietsverbinding
De nieuwe kruising zorgt ook voor een veiligere fietsaansluiting op de Nelson Mandelabrug. Deze maatregel draagt bij aan een betere en veiligere verbinding voor fietsers en bromscooters richting en vanuit het stadscentrum omdat de nieuwe verkeersinrichtng het zicht op het fietspad voor het autoverkeer nu beter is.
Busbaan blijft in gebruik
De bestaande busbaan blijft behouden, maar is voortaan uitsluitend toegankelijk voor bussen, taxi’s en hulpdiensten. Overig verkeer kan er vanaf het begin van de werkzaamheden geen gebruik meer van maken tussen de Eldensedijk en Gelderse Rooslaan.

Updates en bewonersinformatie
De wijkmedia zal de komende maanden de werkzaamheden volgen en updates hierover melden – ook op basis van informatie via de gemeente Arnhem en omwonenden.
In het nieuwe wijkarchief zullen de bewonersbrief gericht aan bewoners van De Praets en woonboten en de inrichtingstekening van de nieuwe kruising binnenkort te vinden zijn via onderstaande links. In deze bewonersbrief vanuit KWP (de ontwikkelaar van nieuwe woningen op de Stadsblokken en Meinerswijk) staat ook een globale planning qua uitvoering aangegeven.
[Link naar bewonersbrief] Wordt nog toegevoegd
[Link naar inrichtingstekening] wordt nog toegevoegd als PDF (zelfde afbeelding als hierboven.)
Samen met het terugbrengen van twee rijkstroken op de Nijmeegseweg en de Eldenseweg naar één wordt Malburgen zo wel heel erg afgesloten van de rest van de stad.
Beste G,
Voor zover wat we als wijkmedia hebben gehoord veranderd er naast de aanleg van een kruising met stoplichten op de Eldenseweg en het terugbrengen van de snelheid op de Eldenseweg naar 50km per uur niets (ook qua vermindering van het aantal rijbanen.)
-redactie-
Lekker omrijden nog meer stikstof .en dat ongeluk wat triest is komt ook dat de bussen en taxi’s best wel veel te hard rijden .en wie dit bedacht heeft is gewoon een prestige project zit gewoon geld achter . Ja de gemeente denk zo mooi meegenomen kost ons geen geld. Maar als het klaar is kommen de problemen?
Lekker dan en al in juli! 🙁 Hadden jullie dit niet eerder kunnen delen? Voorveel mensen in west betekent dit flink omrijden. Die mensen in de praets kunnen dan ook niet meer de wijk in rijden via de busbaan?
Beste Jannie,
De plannen ervoor waren al ongeveer twee jaar bekend bij omwonenden en diverse organisaties actief in de wijk, waaronder Wijkplatform en wijkmedia. Alleen de zekerheid van uitvoering sinds begin dit jaar en de periode van uitvoering sinds enkele weken.
-redactie-
Zoveel verkeer rijdt daar toch niet via dat stukje busbaan kan me niet voorstellen dat dit elders in de wijk voor meer verkeer gaat zorgen.
Begrijp ik het nu goed om dat zo’n club als KWP wil bouwen in de uiterwaarden er een hele nieuwe kruising moet worden gemaakt veel mensen binnenkort moeten omrijden en dat het de Arnhem weer geld kost?
Beste Oink,
De realisatie van de kruising en alle overige werkzaamheden die er mee te maken hebben, de realisatie van een nieuwe weg door het ooibos aansluitend op het Stadsblokkenterrein worden gefinancierd vanuit de ontwikkelaar in Meinerswijk & Stadsblokken – KWP
-redactie-
Als nieuwe wijkbewoner wordt ik graag op de hoogte gehouden van dit soort nieuwswaardigheden hebben jullie ook een nieuwsbrief? M.b.t. de aanpassing heel vervelend voor veel mede nieuwe buurtgenoten en mijzelf. We wonen vlak bij het gemaal en moeten als ik het artikel goed begrijp binnenkort met de auto helemaal omrijden.
Misschien ook goed om aan te geven dat via de Weerdjesstraat en dan de Frostbrug straks sneller zal gaan voor veel mensen in Malburgen i.p.v. langs Gelredome.
Dank voor jullie berichtgeving ik ga het delen met m’n buren.
Beste Lars,
We hebben geen nieuwsbrief
-redactie-
Wat fijn dat de afsluiting al zo snel van kracht zal zijn!
Het is ongekend hoeveel verkeer er via de sluiproute Malburgen binnenkomt en vooral het grote aantal auto’s en motoren dat ongelooflijk hard over deze weg scheurt en zelfs in staat zijn ook nog anderen in te halen. Gaat veel gevaarlijke situaties schelen. Ik ben blij!
Minder verkeer zijn wij ook blij mee met 2 jonge kinderen maar de Gelderse Rooslaan gaat hier niet meer veiliger mee worden ben ik bang. De meeste hardrijders komen uit de wijk zelf dan hebben we ook nog de race taxi’s. Maar minder verkeer dat de wijk in komt alleen maar prima!
Begrijp ik het goed dat de bewoners van de Nelson (die nieuwe flat naast het gemaal) met de auto verplicht door Malburgen moeten en niet meer via kruising met fietspad kunnen ? Vanaf het Gelredome wordt dan de oversteek daar richting doorlaatbrug voor fietsers van en naar het centrumdus veiliger ? Of zie ik dat verkeerd ? Fiets daar zelf dagelijks en bij die kruising is slechts 1 lantaarnpaal wat mij in de wintermaanden/avonduren niet veilig lijkt met extra autoverkeer van de Nelson. Uiteraard snap ik dat ook bewoners van de bewoners een auto hebben.