Eind vorig jaar hebben we de eerste tekeningen van de straten die bewoners graag aangepast zien op de website geplaatst. De gemeente heeft toen aangekondigd dat nog meer tekeningen zouden volgen. Deze vindt u nu ook op deze website. Tot nu toe heeft de gemeente geen reacties ontvangen op de eerste tekeningen die op internet zijn geplaatst. Voor de onderbouwing en toelichtingen met betrekking tot de voorgeestelde en uitgevoerde verkeersaanpssingen, zie dit eerdere artikel op de wijkwebsite: In wijkdeel West pakken ze verkeers(on)veiligheid samen aan – Malburger
De gemeente heeft ook een overzicht gemaakt waarin je kunt zien welke straten op welke wijze worden opgepakt. Omdat er in Maburgen West veel ruimtelijke projecten lopen is het efficiënter om sommige straten mee te nemen in die projecten. Je ziet dat terug in bijgevoegd overzicht. De gehele lijst met (voorgestelde) aanpassingen vindt je hieronder.
Gelderse Rooslaan, Dovenetellaan en Meldestraat
Voor deze straten is eerder door gemeente aangegeven dat de busmaatschappij nader onderzoek moet doen naar de meest geschikte snelheidsbeperkende maatregelen. Op dit moment wacht de gemeente op de resultaten van een snelheidsbeperkende maatregel die onlangs als proef op de Brabantweg is geplaatst. De gemeente wil nagaan of deze maatregel de snelheid voldoende verlaagt en ook voor bussen geschikt is. De resultaten hiervan worden in april verwacht. Op basis daarvan beoordeelt de gemeente of deze maatregel ook geschikt is voor bovengenoemde straten in wijkdeel West. Als dat zo is worden de nieuwe voorstellen eerst met de klankbordgroep besproken.
Aanpassingen Malvastraat
Uit meldingen is naar voren gekomen dat geschetste problemen hebben betrekking hebben op het verkeersgedrag van veelal ouders en verzorgers van basisschoolleerlingen (haal- en brenggedrag). Niet alles is te verbeteren met verkeersmaatregelen want er liggen al twee drempels. Echter, als de Doventellaan wordt aangepast met een kruispuntplateau’s (en daar gaan we vooralsnog vanuit) dan is het logischer om een drempel in het midden van de straat te plaatsen en de andere twee te verwijderen
Aanpassingen Morgensterstraat
Uit meldingen is naar voren gekomen dat de kruising met de Dovenetellaan mogelijk over het hoofd wordt gezien. Wanneer op de Dovenetellaan de kruisingen anders worden ingericht dan wordt voorgesteld om de drempels in de Morgensterstraat te verwijderen en te vervangen door één drempel in het midden van de straat.
Aanpassingen Sleutelbloemsraat
Uit meldingen is naar voren gekomen dat de snelheid in combinatie met de spelende kinderen in de Sleutelbloemstraat te hoog is. Tevens wordt het zicht beperkt door het illegaal parkeren op de verlaagde stoep. We hebben het verkeerskundig met de klankbordgroep besproken en daaruit is naar voren gekomen dat het realiseren van een drempel zal bijdragen aan de snelheidsverlaging.
Overzicht straten & acties in Malburgen West
Ondertussen wordt er verder gegaan met de andere straten waar fysieke aanpassingen nodig zijn en waarvan de tekeningen gereed zijn. We gaan de voorstellen voor deze straten bespreken met de bewoners van deze straten. In april ontvangen zij daarvoor een uitnodiging. De complete lijst met straten, aandachtspunten en voorgestelde oplossingen vinft je hieronder:
- Batavierenweg
Uit de werkgroep kwam het voorstel: Weghalen niet noodzakelijke en verwarrende verhardingen voor voetgangers.
Uit nader onderzoek blijkt dit voetpad te worden gebruikt bij evenementen als uitstapstrook bij extra bus inzet. We laten het voetpad liggen.
- Blauwgraspad
Zie tekening schetsvoorstel extra drempel
- Brunelsingel
Zie tekening schetsvoorstel andere kleur molgoten
- Dotterlaan – Zeegsingel (Malburgen Oost)
Deze oversteek wordt meegenomen in de projecten “verbeterplan Rijn-Waalpad” en het project “Nijmeegseweg”.
- Dovenetellaan
De schetsvoorstellen voor snelheidsremmers worden besproken met de busmaatschappij.
- Eldensedijk – Eldenseweg – Fietspad Rijn-Waalpad
Het uitbreiden van de 30 km/uur zone en de aansluiting van de fietspaden wordt meegenomen in het ontwerp van de Gelderse Rooslaan.
- Fietspad Grote Griet
Vanuit de klankbordgroep zijn er geen voorstellen gekomen. Wel wordt er momenteel een project voorbereid waarbij het fietspad wordt aangepast.
- Fonteinkruidstraat
Zie tekening schetsvoorstel extra drempel
- Gelderse Rooslaan
De schetsvoorstellen voor snelheidsremmers worden besproken met de busmaatschappij.
- Hazelaarstraat
De opmerkingen en aanbevelingen voor voetgangers en fietsers worden meegenomen met de plannen voor het Monchyplein en de Nijmeegseweg.
- Hoefbladlaan
De opmerkingen en aanbevelingen voor fietsers worden meegenomen met de plannen voor het Monchyplein.
- Huissensestraat (Malburgen Oost)
De opmerkingen en aanbevelingen worden meegenomen met de plannen voor het Monchyplein.
- John Frostbrug
De opmerkingen over de fietsers worden meegenomen in de plannen voor de doorfietsroute over de brug.
- Kamperfoeliestraat
De aansluiting Kamperfoeliestraat – Gelderse Rooslaan wordt meegenomen in de plannen Gelderse Rooslaan.
- Kievitsbloemstraat
Zie tekening schetsvoorstel om op de kruisingen met de Parelgrasstraat en de Hoornbladstraat een plateau aan te brengen en de huidige drempel te verwijderen.
- Lupinestraat
Het voorstel om samen met de school en de ouders en omwonenden te komen tot een verkeersveilige Arnhemse Schoolzone wordt uitgewerkt. Hierbij horen ook acties die het haal en brenggedrag beïnvloeden.
- Madelievenstraat
Gesprek over de hoge heg aan de zijde Madelievenstraat? (Merijn?)
- Malburgse Bandijk
De aansluiting van de Malburgse Bandijk op de Gelderse Rooslaan zit in de uitwerking van de Gelderse Rooslaan.
- Malvastraat
Voor de Malvastraat is een schetsvoorstel gemaakt om de 2 drempels in de straat te vervangen door één nieuwe drempel in combinatie met een andere aansluiting op de Dovenetellaan.
- Meldestraat
De schetsvoorstellen voor snelheidsremmers worden besproken met de busmaatschappij.
- Monchyplein
De aandachtspunten uit de reacties zijn overgedragen aan het project Monchyplein.
- Monnikskaplaan
Uit nader onderzoek kwam naar voren dat het aanpassen van de verkeersstructuur gevolgen heeft voor een groot gebied. Het ingestelde éénrichtingsverkeer heeft een functie om het doorgaande verkeer te weren. Meer éénrichtingsverkeer heeft als risico dat de snelheid in de straten omhoog gaat. Voorstel is om geen aanpassingen te doen.
- Morgensterstraat
Voor de Morgensterstraat is een schetsvoorstel gemaakt om de 2 drempels in de straat te vervangen door één nieuwe drempel in combinatie met een andere aansluiting op de Dovenetellaan. De kruising met de Lupinestraat wordt meegenomen in de uitwerking van de Lupinestraat.
- Nachtschade
Voor de Nachtschade zijn geen verbetervoorstellen gedaan.
- Nijmeegseweg
De opmerkingen over de Nijmeegseweg zijn meegegeven aan het project Nijmeegseweg.
- Pinksterbloemstraat (Malburgen Oost)
De opmerkingen worden/zijn meegegeven met de projecten voor de Nijmeegseweg en het Monchyplein.
- Sleedoornlaan
Het aandachtspunt geluidsoverlast wordt meegegeven aan het project voor het Monchyplein.
- Sleutelbloemstraat
Zie tekening schetsvoorstel. Op de kruising Sleutelbloemstraat – Pastinaakstraat wordt een plateau voorgesteld in combinatie met vergroening van deel van het trottoir.
- Spireapad
Het voorstel is dat bewoners onderling afspraken maken over ongewenst parkeergedrag.
- Veenwortelstraat
De opmerkingen werden niet gezien als een groot probleem waarvoor een oplossing moet komen.
- Violierlaan
Zie tekening schetsvoorstel. Op de kruising met de Klaverlaan en de Pastinaakstraat wordt een kruispuntplateau voorgesteld.
- Vlierstraat
Dit is/was een project wat inmiddels met bewoners is afgestemd en uitgevoerd.
- Vuurdoornstraat
Dit is/was een project wat inmiddels met bewoners is afgestemd en uitgevoerd.
De Vuurdoornstraat is een woonerf en heeft een uitrit naar de Gelderse Rooslaan gekregen zoals volgens de eisen van een woonerf.
- Zenegroen
Voor Zenegroen zijn geen verbetervoorstellen gemaakt.
- Zevenbladstraat
Zie tekening schetsvoorstel. Het voorstel is om in de straat een drempel toe te voegen.
- Zonnedauwweg
Met de bewoners van de Zonnedauwweg zijn in gesprek over de parkeermogelijkheden.
Lees ook:
Voortgang verkeersonderzoek Malburgen West – 1e ontwerptekeningen gereed
Wat mij opvalt is dat er veel gepraat wordt en weinig gebeurd in Malburgen west.Snelheid op Gelderse Rooslaan onacceptabel en wordt nooit bekeurd. Geen woorden maar daden. Ook scooterverbodsbord op dijk een lachertje, dagelijks rijden er zonder enige schaamte overheen….. Tijd voor actie….