Wie de afgelopen anderhalve maand over de Malburgse Bandijk fietste of liep moet de aanpassingen gezien hebben. Zowel langs het fietspad in de wijkdelen Malburgen Oost als West staan nieuwe blauwe borden en is er een duidelijkere markering op het fietspad aangebracht dat het om een zogenaamd onverplicht fietspad met ook gebruik als voetpad gaat, en dat scooters en brommers niet welkom zijn. Het is inmiddels de derde grote campagne de afgelopen 10 jaar die wordt uitgevoerd om met name brommers en scooters er op te wijzen dat ze geen gebruik van de Bandijk mogen maken.
Meer rekening met elkaar houden en vriendelijker
De Bandijk is verboden voor scooter- en brommerrijders. Een groot deel van de campagne gaat hierover maar het heeft ook te maken met een vriendelijker gedrag op de Bandijk tussen de verschillende gebruikers die wel welkom zijn. Sinds de coronaperiode is het gebruik van de Bandijk flink toegenomen, er wordt meer gefietst en het fietspad op de dijk is ook een geliefd wandelpad, waarnaast aan de buitendijkse zijde ook een hondenlosloopgebied is. In het weekend tijdens de zomermaanden is het er vaak druk en komt het regelmatig tot conflicten – wandelaars – soms met loslopende honden, groepjes langzame fietsers en snelle wielrenners gaan vooral op het smalle stuk in Oost vaak niet goed samen. De wijkmedia en Wijkbeheergroep Oost-Noord kreeg hier regelmatig klachten over.
Adviesrapport Interventies Malburgse Bandijk
De aanpassingen zijn gedaan op advies van het Nijmeegse onderzoeksbureau ANDC. In het adviesrapport Interventies Malburgse Bandijk geven ze een aantal gedragsinterventies aan die midden augustus langs en op de Malburgse Bandijk zijn uitgevoerd door de gemeente Arnhem met als primair doel het gedrag van scooter- en brommerrijders te veranderen op een vriendelijkere manier van benaderen. Zo worden scooter- en brommerrijders nu met behulp van duidelijke bebording aangegeven welke route te volgen om vlotter te zijn dan via de dijk en zijn op de straat ook grotere en duidelijkere scootersymbolen met een pijl aangebracht om de route duidelijk te maken.
Sinds de gedrag veranderende campagne is begonnen is het aantal brommer- en scooterrijders op de dijk in Oost duidelijk afgenomen. Dat vertellen bewoners in Oost die aan de dijk wonen. ‘De overlast van die milieuvervuilende muggen is duidelijk minder sinds ze die borden hebben geplaatst’ zoals een van de dijkbewoners schrijft. Scooters en brommers worden via een routing door omliggende straten van de dijk met behulp van wegmarkeringen en borden omgeleid. Dijkbewoners in Malburgen West merken er nog weinig van, vooral tussen 4 en 6 uur ‘s middags wordt er nog regelmatig gebruik gemaakt, vooral ook nog door bezorgscooters aldus diverse bewoners van appartementen in West aan de Bandijk.
Of de vriendelijke campagne ook positief effect heeft op gedrag van de wel toegestane gebruikers van de Bandijk om meer rekening met elkaar te houden is in ieder geval door omwonenden en gebruikers van de dijk nog niet aangegeven bij de wijkmedia of wijkbeheergroep Oost-Noord.
Afgelopen zaterdag nog bijna omver gereden door zo’n scooter op de dijk. Mijn ervaring is dat extra borden of waarschuwingen geen barst helpen misschien dan even in het begin maar handhaven wel! Dus mijn advies handhaven handhaven en handhaven! Scooter op de dijk dan een vette boete! Dan doen ze het niet meer
Misschien een goed idee dat je aan de andere zijde van de dijk de hond los mag laten? Is veiliger dan waar dat nu mag.
Waarom kunnen er op de Malburgse bandijk niet gewoon bordjes ‘Verboden voor brommers en scooters’ worden geplaatst?
De softe aanpak werkt gewoon niet bij de doelgroep, scooter-en brommerrijders: ze lachen erom, als ze het al opmerken.
Wat is er mis met gewoon handhaven? Als een automobilist ergens rijdt waar dat niet mag, krijgt deze toch ook een waarschuwing of boete? Waarom in dat geval dan niet?
De link werkt niet naar het rapport.