De afgelopen maanden kwamen verkeersveiligheid en parkeren herhaaldelijk aan bod tijdens de wijkoverleggen in de wijk Malburgen, Immerloo en Het Duifje. Het gaat vooral om de roep voor voldoende parkeerruimte, met name in de oudere wijkdelen en buurten. Door economische veranderingen en wijksamenstelling (meer gezinnen die twee auto’s nodig hebben en daarnaast kamerverhuur), en door nieuwbouw in oudere buurten, ervaren bewoners op veel plekken een tekort aan parkeerruimte. Ervaar je dit ook, doe dan mee met ons korte opinie onderzoek van 10 vragen: https://malburger.nl/de-vraag/
Inzet op groen is belangrijk maar…
Meer groen is belangrijk voor veel wijkbewoners. Dat blijkt niet alleen uit de positieve reacties op ‘groene’ artikelen in de wijkmedia, maar ook tijdens wijkoverleggen en gesprekken op straat. Echter dit botst met de wens voor voldoende parkeerruimte voor veel wijkbewoners. Het aantal inwoners en woningen, ook in sommige oudere buurten in de wijk, neemt flink toe, evenals de afhankelijkheid van meer dan één auto per gezin. Dat draagt onder andere bij aan een tekort aan parkeerruimte in veel buurten, zoals in de Stadseiland-buurt aan de Stadswaardenlaan en verschillende straten van wijkdeel Malburgen Oost-Zuid en West.
Voldoende parkeerruimte & verkeersveiligheid
De hoge parkeerdruk heeft ook invloed op de verkeersveiligheid in de wijk. Doordat bewoners hun auto’s vaak buiten de daarvoor bedoelde ruimtes parkeren, ontstaat er onoverzichtelijkheid. Bijvoorbeeld op hoeken van straten, overvolle pleinen en binnenhofjes waar ook kinderen spelen.
Irritatie en verschuiving van het probleem
In veel straten en buurten zorgt de te hoge parkeerdruk ook voor irritatie tussen bewoners onderling en de gemeente en handhaving. Zo zijn er bij de wijkmedia klachten binnengekomen over het selectief uitschrijven van boetes voor het ongeoorloofd parkeren op groenstroken of buiten de parkeervakken. Daarnaast zorgt een te hoge parkeerdruk voor verschuiving: bewoners die hun auto niet kwijt kunnen in hun eigen straat of buurt, parkeren deze in de straten of buurten eromheen, waardoor daar ook een te hoge parkeerdruk ontstaat.
Parkeernorm
Ook geven wijkbewoners aan dat in veel buurten niet wordt voldaan aan de parkeernorm. De parkeernorm is afhankelijk van het soort bouw, de straat of de buurt (bijvoorbeeld, een winkelgebied heeft een andere parkeernorm dan een rijwoningstraat). Zo geldt in een straat en een buurt voor rijwoningen (de meeste buurten in Malburgen bestaan uit rijwoningen) een parkeernorm van 1.5 auto per woning. Voor een compleet overzicht binnen de gemeente Arnhem met betrekking tot parkeernormeringen (per wijk), zie: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR679600/1
Oproep & De Vraag
Is er ook te weinig parkeerruimte in jouw straat of buurt? Erger je al lange tijd aan (verkeerd) en te veel geparkeerde auto’s of aan gebrek aan verkeersveiligheid in jouw straat of buurt? Kom dan eens naar de Wijkbeheergroep of Wijkplatformoverleg en laat het ons weten. Samen bereiken we meer in overleg met de gemeente, politie en verantwoordelijke bestuurders.
De Vraag
Om een goed beeld te krijgen, naast de klachten die we uit tal van straten en buurten al hebben, willen we graag weten of een te hoge parkeerdruk ook in jouw straat of buurt speelt. Doe daarom mee met ons korte opinieonderzoek op www.malburger.nl/devraag. Het onderzoek is volledig anoniem, en de resultaten worden meegenomen in de Wijkmedia (wijkkrant) en besproken in de wijkorganisaties en met verantwoordelijken vanuit de gemeente.
De vorige De Vraag: “bereikbaarheid huisartsen tijdens de zomerperiode, en Service Apotheek Malburgen”
Op de vorige De Vraag over: “bereikbaarheid huisartsen tijdens de zomerperiode, en Service Apotheek Malburgen,” kregen we zoveel reacties via mail over dat we ervan schrokken. Daarnaast is aan deze vorige De Vraag 323 keer deelgenomen. Dat is een zeer hoog aantal.
Uitgebreid artikel
De Wijkmedia zal de resultaten voorleggen aan Medisch Centrum Malburgen en de Service Apotheek Malburgen en vragen om een reactie. We komen hier begin komend jaar op terug in een uitgebreid artikel. De resultaten zullen ook worden voorgelegd in de bewonersoverleggen in relatie tot de groei van de wijk & voldoende medische zorg & voorzieningen.
Doe veel meer haaks parkeren in de straten neemt veel minder ruimte in en goed dat jullie aandacht hier aan besteden het is nu vaak een zootje in de wijk met parkeren
De gemeente intereseert helemaal niet of bewoners nu met parkeerprobleem zitten ze moeten hun groene plannetjes afmaken zodat ze hun zelf op de borst kunnen kloppen kijk eens hoe goed we bezig zijn!!! Gezinnen waar man en vrouw bijden een auto nodig hebben omdat ze vroeg op moeten en in avond pas laat terugkomen na een dag hard werken geven ze helemaal niets om! Goed dat jullie aandacht er aan besteden maar gaat niet helpen!
Dat heb je goed! Wij hebben 2 auto’s want we werken beide in de zorg en moeten dagelijks naar veel adressen dat kan niet met de fiets vanwege de afstanden en weinig tijd dat we maar hebben en ov is al helemaal geen oplossing. Soms moet ik m’n auto 3 straten verderop zetten en dan heb je daar weer boze mensen want die zeggen dan waarom parkeer je hier in de straat het is hier al zo druk.
We snappen dat mensen groen mooier vinden dan geparkeerde auto’s maar het groen dat hier in de straat er nog ligt bestaat vooral uit gras met hondepoep maak daar parkeerplaatsen van.
Dit bericht staat ook in het wijkkrantje ik heb het gedeeld op facebook dus ik hoop dat er veel mensen reageren en dat jullie er ook mee naar de politiek gaan. Groetjes Danielle
Mensen krijgen boetes omdat ze op gras parkeren maar er is helemaal geen parkeerplek daar moet gemeente rekening mee houden ze parkeren niet voor niets op gras
Beste lezer,
We vinden het fijn als jullie meedoen met het onderzoekje en een reactie geven onder dit bericht. Maar houd het aub netjes. Berichten met gescheld plaatsen we niet, evenals foto’s van situaties. We nemen foto’s wel mee in onze terugkoppeling naar wijkorganisaties en gemeente.
-Redactie-