Malburgen West kende voor het eerst weer in lange tijd een verkeersschouw. Bewoners, samen met (gespecialiseerde) afgevaardigden vanuit gemeente, politie en handhaving namen deel aan deze schouw op maandagmiddag 17 september. Doel van een verkeersschouw is om met z’n allen op locaties een goed beeld te krijgen van de verkeers(knel)punten die door bewoners zijn aangegeven. Afgevaardigden vanuit diverse aanwezige organisaties geven dan ter plekke aan of en wat er mee gedaan kan worden en koppelen dit in detail terug tijden een later moment.
Aanleidingen verkeersschouw
Er waren een aantal goede aanleidingen om de verkeersschouw te houden. Het initiatief ligt bij het Wijkplatform in West. Daarnaast vond er op 25 juni van dit jaar op de kruising Dovenetellaan-Gelderserooslaan-Wilgenlaan een ernstig ongeluk plaats met 2 zwaargewonden tot gevolg. Buurtbewoner Paula startte naar aanleiding van dit ongeluk een petitie met ondersteuning vanuit de politiek (SP) dat zorgde voor 350 handtekeningen en een bezoek van verkeerswethouder Roeland van der Zee. Deze zegde toe dat er naar de kruising gekeken zou worden.
In de wijkkrant Malburgen.nl van mei 2018 werd gevraagd aan bewoners in Malburgen naar lastige verkeers(knel)punten. Dit leverde meer dan 30 verkeerspunten op in tot nu toe 52 reacties, waarvan een deel betrekking heeft op West en terugkwamen in deze verkeersschouw.
De Schouw
Start van de schouw was bij de beruchte kruising Dovenetellaan-Gelderserooslaan-Wilgenlaan, van daar ging het te voet via de Gelderserooslaan richting het gemaal aan het eind, door West richting Meldestraat, door de Dovenetellaan en uiteindelijk het eindpunt bij de Nijmeegseweg. In een kleine twee uur kreeg gemeente en politie een goed beeld wat bewoners dwarszit als het gaat om verkeersknelpunten en vraagstukken. Tevens kon er al deels aan de deelnemende bewoners worden meegegeven wat wel en niet mogelijk is om het betreffende verkeerspunt aan te pakken.
De schouwpunten
Onderstaande verkeerspunten zijn in de schouw bezocht en besproken met de aanpassingen/mogelijk oplossingen die de deelnemende bewoners graag zien:
- Kruising Dovenetellaan-Gelderserooslaan-Wilgenlaan: gevaarlijke inrichting en situatie duidelijker aangeven voorrangssituatie, doortrekken van de fietsstrookbelijning, snelheid eruit halen, zebrapaden
- Gelderserooslaan: hardrijdend verkeer, terugplaatsing betonnen drempelblokken op verschillende plaatsen in wegdek, voorrangssituatie duidelijker aangeven
- Einde Gelderserooslaan: gevaarlijke inrichting, aansluiting nieuwe schuin aflopende voetpad op de Gelderserooslaan voor de nieuwbouw appartementencomplex veiliger maken, dat kinderen niet zo de Gelderserooslaan op kunnen rennen/fietsen
- Einde Gelderserooslaan (t.h.v. Kamperfoeliestraat:) ontbreken voetpad, aanleg trottoir (met stoepbanden) tot einde Gelderserooslaan (zijde Arnhems Gemaal.)
- Einde Gelderserooslaan (t.h.v. woonwagenkamp:) oversteek fietsers naar/van de Bandijk veiliger maken – aangeven overstekende fietsers
- Zonnedauwweg: hardrijdend verkeer, plaatsing van verkeersdrempel vlak na de flauwe bocht komend vanaf Geldersrooslaan
- Helmkruidgrasstraat: hardrijdend verkeer, verkeersdrempel plaatsen vlak na flauwe bocht komend vanaf Kamperfoeliestraat
- Voetpad Ereprijslaan: dit voor auto’s afgesloten voetpad zo inrichten dat het bij tijdelijke afsluiting Gelderserooslaan kan worden gebruikt als sluiproute voor bewoners Nieuwe A buurt.
- Kruising Meldestraat-Dovenetellaan-speenkruidpad: gevaarlijke inrichting, zo aanpassen dat het voor fietsers vanuit richting Meldestraat veiliger is om over te steken (nu erg schuin.) Betere snelheidsaanpassingen plaatsing betonnen drempelblokken, ‘punaise’ werkt niet afdoende.
- Dovenetellaan: hardrijdend verkeer, snelheidsaanpassingen bijv. plaatsing betonnen drempelblokken. Betere aanduiding voorrangssituaties zijstraten.
- Kruising Hoefbladlaan – De Monchyplein: fietsers rijden vaak tegen verkeer in, aanpassen dat fietsers van beide kanten mogen oversteken
Hoe nu verder?
De gemeente gaat de bezochte verkeerspunten bespreken en zal tijdens een aankomende vergadering van het Wijkplatform terugkoppelen welke maatregelen er eventueel kunnen worden genomen. U heeft ook een verkeerspunt waar u van denkt dat er iets aan moet gebeuren of u wilt deelnemen aan een toekomstige schouw in Malburgen, geef het door aan info@malburger.nl Wij zorgen dat het dan bij de juiste persoon komt.
En alweer geen actie in de Dotterlaan.
Fietsers en scooters rijden van een gelijkwaardig kruispunt de stoep op en rijden deze af om de drempels te ontlopen.
1 richtingsverkeer is al jaren een grote wens.
Vanaf de van Berkumstraat geen inrit meer.
Maar ja we zullen wel weer onder op de stapel komen te liggen. Graag zou ik hierover in gesprek gaan met iemand van verkeer.
Goed dat jullei zo bezig zijn met verkeer maar kunnen julie niet eens aandacht besteden aan de files op de Nijmeegseweg, het staat zowat elke werkdag vast. Ik doe vaak een half uur tot 45 minuten er over om vanuit Nijmegen naar mn huis te komen op Stadseiland. Meer dan de helft van deze tijd komt door de laatste 3 tot 5 km.
Staat al om 4 uur vast niet normaal meer!