Fietspad Grote Griet een van de drukste en belangrijkste fiets- en wandelverbindingen tussen Arnhem-Noord (centrum) en grote delen van Arnhem-Zuid gaat komend voorjaar flink aangepakt worden. Met deze aanpak wordt het fietspad niet alleen breder maar ook op een aantal andere punten veiliger gemaakt.
Voor veel gebruikers is de naam Grote Griet onbekend, maar vrijwel iedereen die regelmatig in Zuid fietst kent het. Het gaat om het fietspad dat tussen de Eldense Weg (N225) en het groene cultuur park Meinerswijk inligt. Het ongeveer 2 kilometer lange fietspad komt aan de ene kant uit onder het viaduct van de N225 door op de Eldense Dijk in wijkdeel Malburgen West, en aan de andere kant op de Drielse Dijk. Het is hiermee een van de belangrijkste fietsverkeersaders in Arnhem-Zuid, en vooral ook tijdens de zomermaanden een geliefd voet- en fietspad om Meinerswijk in te gaan.
Dubbel zo breed als het huidige fietspad
Het huidige fietspad is smal. Een klacht die in het verleden al regelmatig werd geuit bij de Wijkmedia door zowel fietsers als voetgangers die er vaak gebruik van maken. Vooral tijdens zomermaanden leidt dat regelmatig tot gevaarlijke situaties, ook omdat er nog steeds ondanks dat dit niet mag brommers en scooters er vaak gebruik van maken.
4.5 meter breed
Het nieuwe fietspad wordt 4.5 meter breed, bijna dubbel zo breed als het huidige en sluit hiermee goed aan om onderdeel te worden van het hoofdfietspadnetwerk in de Gemeente Arnhem. Er komt geen naastgelegen voetpad, of wandelstrook en het blijft ook een onverplicht fietspad, dat inhoud dat brommers en scooters er niet mogen rijden en wandelaars er op mogen lopen.
‘Slimme Groene’ verlichting
Grote Griet wordt niet alleen verbreed maar zal ook verlichting krijgen. Het zal zogenaamde slimme groene verlichting worden dat rekening gaat houden met de flora en fauna langs het fietspad en dat alleen voldoende licht geeft als het ook echt nodig is.
Veiligere bocht en minder steile onderdoorgang viaduct
Naast verbreding en verlichting wordt ook de scherpe bocht nabij onderdoorgang viaduct minder scherp gemaakt en zal de onderdoorgang viaduct minder steil worden gemaakt. Vooral de scherpe bocht is nu veroorzaker van regelmatige valpartijen.
Werkzaamheden beginnen in april 2024
De werkzaamheden aan het fietspad beginnen in april 2024 en zullen ongeveer 4 maanden duren. Het fietspad zal dan volledig afgesloten zijn voor verkeer. Omdat het een extra breed fietspad wordt zal een deel van de dijk waar het fietspad overheen loopt verbreed moeten worden In verband met de ligging van het fietspad en het seizoen zal er ook gewerkt gaan worden met elektrisch materieel om zo min mogelijk de fauna te verstoren.
Wijkplatform: “begin met het deel vanuit West”
Projectmanagers van de gemeente Arnhem hebben de werkzaamheden uitgebreid toegelicht tijdens het laatste overleg in 2023 van het Wijkplatform Malburgen West, Stadsblokken en Meinerswijk. Er is door de bewoner-deelnemers van het Wijkplatform gevraagd om de te beginnen met het deel fietspad vanaf zijde Gelderse Rooslaan tot aan de toegang Meinerswijk, zodat het park tijdens het voorjaar weer zo snel mogelijk bereikbaar is via fietspad Grote Griet.
Heel mooi dat ze dit fietspad breder gaan maken met al die scooters (die er niet mogen rijden!!) is het vaak erg gevaarlijk zeker als je naast elkaar fietst. Wel jammer dat er geen apart wandelpad naast komt.
Jammer dat ze dit gaan doen tijdens de lente de weides naast het fietspad zitten vol met weidevogels tijdens het broedseizoen.
Dank voor deze informatie en mooi om te lezen dat dit drukke fietspad wordt verbreed. Kleine opmerking: je mag altijd op een fietspad lopen zolang er geen voetpad of trottoir naast ligt of dat er specifiek is aangegeven dat je er niet op mag lopen.
Goed om te horen dat het fietspad wordt verbreed. Alleen snap ik niet dat er geen apart wandelpad komt tot aan ingang Meinerswijk.
Zo blijf je als wandelaar gevaarlijke situaties houden.
Hopelijk gaat er ook meer gehandhaaft worden op snorfietsers (met verbrandingsmotor) en bromfietsers. Met name de vele asociale speed pedalec bestuurders moeten daar echt worden aangepakt.
Ik ben het helemaal eens met Martin! Goed gaan handhaven van de regels en flink bekeuren van overtreders!
Tip: duidelijke verbodsborden bij beide ingangen fietspad plaatsen!
Inderdaad T. Wesche!