De meeste Malburgers kennen allang het gevaar van deze kruising en omwonenden van de kruising noemen het al jaren de ‘botskruising.’ De kruising van de Zeegsingel met de Koppelstraat kende ook vandaag weer een ongeluk. Deze keer waren twee voertuigen betrokken met gelukkig geen gewonden.
Waarom vinden er zo vaak (bijna) ongelukken plaats op deze kruising?
Reden dat er zo vaak (bijna) ongelukken plaatsvinden is een combinatie van factoren. De kruising ligt aan een relatief smalle en drukke verbindingsweg (Koppelstraat) naar- en uit de richting Kronenburg. Deze weg maakt ter hoogte van de kruising een lichte knik en is het midden van de kruising heel smal voor voorsorteren. De rijbanen van de Zeegsingel liggen ook nog eens schuin hierop. Dit maakt het onoverzichtelijk en lastig om de snelheid in te schatten. Daarnaast speelt (te hoge) snelheid met name van verkeer vanuit de richting Kronenburg over de Koppelstraat en fietsverkeer ook nog een rol.
Al jaren pleit Wijkbeheergroep Oost-Zuid en Wijkplatform (Oost) voor een rotonde
Het gevaar van de kruising is al jaren een belangrijke reden voor de Wijkbeheergroep Oost-Zuid en het Wijkplatform om er vaak op in te zetten. Er zijn de afgelopen ruim 10 jaar tal van verkeersschouwen geweest met als resultaat enkele kleine verkeersaanpassingen en er is enkele jaren geleden nog een uitgebreid onderzoek door de gemeente uitgevoerd met camera’s om de verkeersbewegingen te analyseren. Maar de ongelukken bleven evenals de jarenlange wens van de Wijkbeheergroep – een rotonde.
Rotonde…hij komt er!
Er is ook goed nieuws de rotonde komt er nu werkelijk. Dit is door de gemeente bevestigd en zal uiterlijk eind 2022 gerealiseerd zijn. Als deze rotonde gerealiseerd is, dan is hiermee de laatste gevaarlijke kruising zonder stoplichten in de wijk Malburgen verleden tijd.
Al zo vaak ongeluk gebeurt had al vele keren eerder wat aan moeten gebeuren en nu is het blikschade volgende keer een dode en dat is al een keer gebeurt
Linke plek maar het ligt echt hier aan de snelheid en het niet voldoende anticiperen. Als je de snelheid eruit kan halen door aanpassingen voor de kruising dan ben je d’r al.
Het is inderdaad snelheid en drukte vooral in ochtend en laat in de middag en mijn kinderen mogen daarom hier ook niet oversteken als ze naar school gaan veel te gevaarlijk! 🙁
Als reactie op Rob Stevens. Een rotonde is hier absoluut de beste oplossing. Daar haal je de snelheid er sowieso al mee uit en je bent de onoverzichtelijkheid hiermee kwijt en is voor fietsers zeker ook voor de scholieren naar en van Olympus ook veel veiliger. De Huissensestraat is na de komst van de rotondes ook veel veiliger geworden en het verkeer stroomt veel beter door tijdens de spits. Je staat regelmatig in de file op de Koppelstraat als er wat is gebeurd op de Pleij omdat verkeer lang moet wachten om af te slaan en dat ben je met een rotonde dan deels kwijt.